Bud Light tar in Dana White som ett av ansiktena utåt inför företagets storsatsning.

Dana White med i Super Bowl-reklamen

Bud Light är USA’s bäst säljande ölmärke. Men då 2023 såg en stor förlust för företaget förs nu en storsatsning till reklamkampanj för att få försäljningen tillbaka till tidigare standard. För detta har de bland annat tagit in Dana White som medverkar i deras senaste reklamfilm.

Videon är för Super Bowl (ligafinalen för amerikansk fotboll). Det är ett av landets absolut största händelser varje år och har gång på gång blivit dess mest sedda TV-sändning. White kan synas till efter att en karaktär önskat sig gå en MMA-match. Då återskapar UFC-presidenten sin roll som barriär mellan två hetsiga fighters. Se klippet nedanför.

Kontroversen med trans-profilen

Anledningen till fjolårets undermåliga försäljning kom som följd av en bojkott gjord i samband med att Bud Light startat en reklamkampanj tillsammans med Dylan Mulvaney. Mulvaney är en transkvinna, känd från TikTok. Hon har i sina kanaler värnat om rättigheter för transpersoner. Detta möttes av stor kritik från företagets konservativa målgrupp. Bland annat var artisten Kid Rock en av de som initierade bojkotten.

Under året gick försäljningen av Bud Light ner med 26% och ölen tappade sin 20 år långa period som landets mest sålda.

Trots att kampanjen aldrig fördes i samband med Mulvaneys åsikter ansåg en del att reklamen var politisk. Videon visar enbart Mulvaney dricka ölen samt prata om ”March Madness” som är en basketturnering för collegelag.

Kritikernas inställning möttes i sin tur av motstånd från flera håll. Los Angeles Times och NBC News beskrev reaktionen som ”anti-trans”.

The post Dana White med i nya Bud Light-reklamen – efter kontrovers med transprofilen appeared first on MMA & UFC NYHETER – SVERIGE.

Dela